Jacques Ledure neemt ontslag als manager van Belgian Lions

ledure” Ik heb het genoegen gehad gedurende 12 jaren aan het hoofd te staan van de nationale basketbalploeg (heren) waarbij wij erin geslaagd zijn van de 3e Europese divisie naar het koppeloton te promoveren in een zeer concurrentiële context (9e tijdensEuro 2013, 13e in 2015). Daarnaast hebben we met het opstarten van de Belgian Elites Academy ook de basis gelegd voor de nieuwe lichting spelers. Nu is de tijd aangebroken om een nieuwe cyclus te starten met innovaties op structureel, sportief en commercieel vlak. De weg ligt open voor nieuwe impulsen en personen : ik geef de fakkel dus door met het volste vertrouwen in de toekomst van de Belgian Lions en de bekwame personen die deze zullen belichamen. ”
Background
“Toen ik in 2003 de nationale ploeg overnam, was deze op sterven na dood. Ik ben de uitdaging aangegaan met de energie en de ambitie om een project uit te bouwen en België terug te brengen in het peloton van respectabele en gerespecteerde basketlanden. Met de steun, de kwaliteit en de toewijding van een prachtige staff en spelersgroep die deze ambitie en wilskracht volmondig onderschreven, zijn wij in onze missie geslaagd. Ik beschouw mijn opdracht vandaag als afgerond en heb dus beslist om geen nieuw mandaat aan te vragen. Ik heb de raad van bestuur van de Federatie hiervan vandaag ingelicht. Het spelerspotentieel waarover we vandaag beschikken, heeft voldoende talent om nog hogere doelstellingen te ambiëren maar hiervoor is het noodzakelijk een nieuw coherent project uit te werken dat strikt wordt geleid en opgevolgd.”
“Om  dit te bereiken is het evenwel noodzakelijk dat het beleidsmodel en de governance van het Belgisch basketbal evolueren teneinde het project alle kansen te geven. In dat opzicht moet objectief vastgesteld worden dat de splitsing van de Federatie de zaken niet heeft vergemakkelijkt inzake topsportbeleid en onze sport niet de vooruitgang heeft gemaakt die mogelijk was. De inzet en goede wil van vele bestuurders ten spijt, dringt een fundamentele discussie zich op, waarbij deugdelijk bestuur gepaard gaat met de nodige zelfkritiek die aan de basis ligt van iedere vooruitgang. Hierbij moet het hoger belang van onze sport primeren op het archaïsme van bepaalde structuren, politieke overwegingen alsook de schijnbare moeite om de bestuursposten te hernieuwen. Ik blijf evenwel optimistisch over de haalbaarheid van een project met grootse ambities en zal de Lions van ganser harte blijven steunen.”
“Mijn jaren in de club van Leuven eerst, nadien als voorzitter van de profliga en tenslottte aan het hoofd van onze nationale ploeg hebben mij enorm veel bijgebracht en een mooie ervaring doen uitbouwen die ik graag zal delen met eenieder die erom vraagt.”

Let’s go Lions. One team, no limits.

Jacques Ledure

Manager van 2002 tot 2015